Vis meny
Fantastisk seniortur til Sole

70 forventningsfulle deltagere reiste en tidlig septembermorgen fra Marvika mot idylliske Sole Gjestegård. Helge Møll Ariansen var igjen vår gode sjåfør og Kjell Tengesdal hadde som vanlig lagt opp en glimrende tur!

|   Av: Tom G. Gabrielsen på vegne av turkommiteen  |   08.10.2019  |   #3 Sept 2019

Første stopp var Flykafeen ved Tønsberg. Her fikk vi en god lunsjpause. Da vi passerte Vikersund kunne vi se verdens største hoppbakke – et mektig skue fra bussvinduet.

Vi ankom Sole Gjestegård ved Noresund i flott vær. Den ligger idyllisk til ved Krøderen og eies av Filadelfiakirken i Oslo. Vi ble ønsket velkommen av bestyrerparet Maria og Peter fra Danmark som gjorde sitt ytterste for at vi skulle trives. Peter er en eminent kokk og alle måltider smakte fortreffelig!

Etter frokost var det morgen-samlinger med ord for dagen og litt sang før vi dro ut på tur.

Tirsdag gikk turen til Norefjell i aldeles strålende høstvær. Vår lokale guide, Knut Ringnes, ledet an. Vi gikk nærmere 6 km – ikke verst! Vi fikk også se OL- bakken fra 1952.

Senere på dagen besøkte vi Villa Fridheim hvor vi også ble guidet. Villa Fridheim er en bygning i Sveitserstil med innslag av nasjonalromantikk og dragestil på Bjørøya i Krødsherad bygget i 1890–92. Den huser i dag eventyrmuseet Villa Fredheim, som i hovedsak er knyttet til Asbjørnsen og Moes virke som samlere, fortellere og utgivere av eventyr. Bygningen er fredet.

Onsdag gikk utflukten til Koboltgruvene og Blaafarveværket, alt med lokale guider. Mange benyttet anledningen til gode kjøp i butikken.

Kveldssamlingene ble ledet av Erling Drøsdal og Tom G. Gabrielsen. Vi var også så heldige  å ha med oss vår egen pastor, Øyvind Valvik. Han trakterte pianoet, ledet  konkurranser og delte mye godt fra Guds ord.

Trivselsbandet var på plass alle dagene og gledet oss med god sang og musikk (Bjørn G. Jensen, Helge Johannesen, Jens Frigstad, Erik Stang, Steinar Nedland, Øyvind Valvik, Tom G. Gabrielsen).

Ellers var det mange som deltok med vitnesbyrd og sang. Dag Johansen hadde et flott innslag med bilder og tekst om pilgrimsvandringer. Tusen takk til dere alle for hva dere brakte.

Takk også til de som hadde med kaker til kaffikosen på kveldene.

Torsdag etter frokost tok vi fatt på hjemveien. Det var lagt inn et stopp ved Porsgrund Porselænsfabrik hvor vi kunne handle og spise god lunsj.

En fantastisk tur på alle måter!